Minu väide on: meie samastumine ümbritseva keskkonnaga on paratamatu ja sageli täiesti alateadlik ja tahtele allumatu. Selleks, et õppida teadlikult, mitte lasta end lihtsalt elul kujundada, on väga vajalik, et oldaks teadlik sellest, mis meid tegelikult kujundab.
Lugesin väga mõtlemapanevat artiklit Psychology Today´st, kus teadlased mõõtsid erinevate sümbolite mõju inimese võimekusele. Testimaks erinevate brändide ja logode mõju käitumisele, viisid psühholoogid Duke´i ülikoolist läbi katsed, mille tulemused on tõeliselt mõtlema panevad.
Samal ajal, kui katsealused nägid ülesande taustaks kas Apple´i logo või IBM´i logo, paluti neil nimetada nii palju kasutusvõimalusi tellisele, kui võimalik. Esimesel juhul, kui inimesed tegutsesid Apple logoga keskkonnas, olid nad loovamad ja altimad pakkuma alternatiivsemaid võimalusi kui keskkonnas, kus nende alateadvus haaras endasse IBM´i logo. Põhjus võib olla selles, et kõigi brändidega seonduvad meile teatud väärtused. Apple on loovam ja vabam, sellal kui IBM esindab konservatiivsemaid väärtusi ning inimestel on alateadlik instinkt suhestuda neid ümbritseva keskkonnaga. Teises eksperimendis, kus inimestele oli nähtav kas Disney või E! Entertainment network´i logod, vastasid Disney logoga katses osalejad küsimustele ausamalt ja siiramalt.
On ju kummastav? Me näeme reklaame kõikjal- välireklaamid tänaval, reklaamid ühissõidukite peal ja sees, logo kaastöötaja tassil, reklaam pastakal, tikand bossi tagataskul, rämpspost postkastis jne. See kõik võib näida nii harjumuspärane ja tühine, kuid ometi võib see otseselt ja väga sügavalt mõjutada meie käitumist.
Ja need on väikesed asjad. Tegelikult me pidevalt muutume natukene sarnasemaks sellega, mis meid ümbritsevad. Nii lähevad koeraomanikud oma koera nägu ja ...
Aga järelikult on inimesel ka alati valikuvõimalus. Milliseks ma tahan muutuda? Kes ma tahan olla? Mida ma tahan õppida? Need on väga tõsised küsimused.
Võtan näiteks Tagatargemad esimese saate, sest see on praegu päevakorral.
Saate teine lugu, kus mindi looduse rüppe kunstiga tegelema. Väljudes oma tavapärasest keskkonnast ja hakates tegelema täiesti teiste asjadega toimub teadvuse nihe. Sa hakkad mõtlema teisi mõtteid, sa hakkad muutuma. Kunst on väga tugevalt seotud inimese parema ajupoolkeraga, mis tegeleb maailma intuitiivse tunnetusega ja on tohutult loov. Sellistel koolitustel osalemine võib olla väga vabastav, sest nädal aega täiesti teises keskkonnas võib muuta mõtlemist nii palju teadlikumaks, et koju tagasi tulles ollakse võimeline võtma vastu teisigi elukvaliteeti tõstvaid otsuseid.
Minu üks sõbranna, kes on rohkem nagu vasaku poolkera inimene, otsustas sel aastal hakata töö ja muude tegevuste kõrvalt käima veel Rahva Ülikoolis joonistamise koolitusel. Ta pole kunagi joonistamisega tegelenud ja ma ootan huviga, millise sündmuste ahela selline otsus käivitab.
Lugesin väga mõtlemapanevat artiklit Psychology Today´st, kus teadlased mõõtsid erinevate sümbolite mõju inimese võimekusele. Testimaks erinevate brändide ja logode mõju käitumisele, viisid psühholoogid Duke´i ülikoolist läbi katsed, mille tulemused on tõeliselt mõtlema panevad.
Samal ajal, kui katsealused nägid ülesande taustaks kas Apple´i logo või IBM´i logo, paluti neil nimetada nii palju kasutusvõimalusi tellisele, kui võimalik. Esimesel juhul, kui inimesed tegutsesid Apple logoga keskkonnas, olid nad loovamad ja altimad pakkuma alternatiivsemaid võimalusi kui keskkonnas, kus nende alateadvus haaras endasse IBM´i logo. Põhjus võib olla selles, et kõigi brändidega seonduvad meile teatud väärtused. Apple on loovam ja vabam, sellal kui IBM esindab konservatiivsemaid väärtusi ning inimestel on alateadlik instinkt suhestuda neid ümbritseva keskkonnaga. Teises eksperimendis, kus inimestele oli nähtav kas Disney või E! Entertainment network´i logod, vastasid Disney logoga katses osalejad küsimustele ausamalt ja siiramalt.
On ju kummastav? Me näeme reklaame kõikjal- välireklaamid tänaval, reklaamid ühissõidukite peal ja sees, logo kaastöötaja tassil, reklaam pastakal, tikand bossi tagataskul, rämpspost postkastis jne. See kõik võib näida nii harjumuspärane ja tühine, kuid ometi võib see otseselt ja väga sügavalt mõjutada meie käitumist.
Ja need on väikesed asjad. Tegelikult me pidevalt muutume natukene sarnasemaks sellega, mis meid ümbritsevad. Nii lähevad koeraomanikud oma koera nägu ja ...
Aga järelikult on inimesel ka alati valikuvõimalus. Milliseks ma tahan muutuda? Kes ma tahan olla? Mida ma tahan õppida? Need on väga tõsised küsimused.
Võtan näiteks Tagatargemad esimese saate, sest see on praegu päevakorral.
Saate teine lugu, kus mindi looduse rüppe kunstiga tegelema. Väljudes oma tavapärasest keskkonnast ja hakates tegelema täiesti teiste asjadega toimub teadvuse nihe. Sa hakkad mõtlema teisi mõtteid, sa hakkad muutuma. Kunst on väga tugevalt seotud inimese parema ajupoolkeraga, mis tegeleb maailma intuitiivse tunnetusega ja on tohutult loov. Sellistel koolitustel osalemine võib olla väga vabastav, sest nädal aega täiesti teises keskkonnas võib muuta mõtlemist nii palju teadlikumaks, et koju tagasi tulles ollakse võimeline võtma vastu teisigi elukvaliteeti tõstvaid otsuseid.
Minu üks sõbranna, kes on rohkem nagu vasaku poolkera inimene, otsustas sel aastal hakata töö ja muude tegevuste kõrvalt käima veel Rahva Ülikoolis joonistamise koolitusel. Ta pole kunagi joonistamisega tegelenud ja ma ootan huviga, millise sündmuste ahela selline otsus käivitab.
Mulle meeldib selle blogi hüüdlause: unistused on täitmiseks!
ReplyDeleteUsun ise ka sellesse...
Aga kust saada infot nende koolituste kohta, kus saab oma loovust arendada?
Jah, õppimine on võimalus ise oma keskkonda kujundada :)
ReplyDeleteTänud :)! Väike kunstilinekomitee käis pealkirjast üle ja nüüd on see sama mõte väljendatud natuke lüürilisemalt. Aga vastus küsimusele: konkreetselt loovuse arendamise koolitusi on suhteliselt vähe, aga mõningad on, näiteks http://www.voog.ee/, http://trainings.ee/index.php/loovuse-arendamine. Aga tihti kasutatakse neis loovuse arendamise koolitustes selliseid loovtegevusi, millega sa saad ka nn kodustes tingimustes tegeleda: maalimine, musitseerimine, tantsimine. Mida rohkem tegevusse sisse lähed ja end sellesse unustad, seda rohkem hakkavad nn loovusekanalid lahti minema. Ja muidugi raamatud :) Eriti kuumalt soovitan OSHO raamatut "Loovus"
ReplyDeleteTo: Annika. Just, kui mõistad ennast ja end ümbritsevat keskkonda paremini, siis saad ka seda muuta ja ei pea lihtsalt ümbritsevate oludega leppima.
ReplyDeleteLeidsin veel loovuse koolitamise koha: www.inspiratsioon.ee ! Kuigi kõik sellised kohad on rohkem nagu ettevõtlusega seotud koolitused.
ReplyDeleteSuur aitäh väga asjalike soovituste eest! Asun siis loovust arendama:))
ReplyDeletePõnev arutelu siin - lisan paar mõtet:
ReplyDeleteParim loovuse arendamise moodus on oma spontaansuse vabastamine. Kui me suudaksime spontaansed olla, poleks meil tarvis loovuskoolitust.
Iseõppijate jaoks on nüüd http://www.inspiratsioon.ee veebis tasuta online kursus, mis õpetab, kuidas vabaneda loovust takistavatest teguritest, selleks, et olla inspireeritud.
Naudingulist loovuse avaldumist!