16 December 2009

Mis paneb täiskasvanud õppima?

Kui sügisel Tagatargemate saatega alustasime, siis peamine küsimus, millele me vastust otsisime oli, et mis on see, mis motiveerib ja innustab inimesi veel täiskasvanuna ikka ja jälle õppima minema. Nüüd, kui kolm kuud on möödas ja pea 15 saadet juba eetris olnud, hakkab vastus sellele suurele küsimusele selgeks saama. Sellele suurele küsimusele ei ole ainult üks suur vastus, vaid põhjuseid on mitmeid ja kõik need põhjused on ühel või teisel moel väga tähtsad. Mulle tundub, et kuna küsimuse püstitus on iseenesest isegi pisut filosoofiline, siis kõige konkreetsemalt ja põhjalikumalt saaks sellele vastata tuginedes mingile kindlale teooriale. Olles näinud ja analüüsinud kõiki Tagatargemate saateid on mul tunne, et kõige paremini sobib sellele küsimusele vastama psühholoogias humanistliku suuna esindajate teooriad. Humanistid olid need, kes uurisid muu hulgas ka motivatsiooni ja õppimist ja arendasid oma mõtteid nii, et need oleksid nn. päris elule lähedased.  Üks kuulsamaid humaniste on kindlasti Abraham Maslow, kelle vajaduste hierarhia püramiidi teavad vist kõik. Lühidalt oli selle püramiidi mõte illustreerida ideed, et inimeste vajadused saab liigitada madalamateks ja kõrgemateks."Madalamate" vajaduste rahuldatus võimaldab asuda rahuldama järgmise astme vajadusi. Need inimese põhivajadused alustades kõige madalamast on siis: füsioloogilised vajadused (söömine, magamine jne.), turvalisuse vajadus, kuuluvusvajadus, enesehinnangu vajadus ja kõige kõrgem vajadus on ennast teostada, aktualiseerida.
See teooria läheb praktilises mõttes väga täppi ka vaadates saates esinenud inimeste motiive, ehk seda, millist vajadust õppimisega rahuldatakse. Kõige suurem protsent on neid, kes on läinud õppima selle pärast, et see võimaldab neil paremini rahuldada oma füsioloogilisi vajadusi. Näiteks on nad leidnud tänu sellele uue töö ja saavad nüüd perele elatist teenida. Inimesi, kelle motiivid lähtuvad nn. kõige madalamatest vajadustest, on kõige rohkem, sest enne kui saab arengus edasi minna, peavad madalamad vajadused rahuldatud olema.  Maslow järgi tegelevad lausa 85% inimestest peamiselt just oma füsioloogiliste vajaduste rahulldamisega. Näiteks tsitaat 5. detsembri avaloost: Eve Sisa, Virumaa aasta õppija 2009: "Üldiselt õpivad aktiivsed inimesed. Üldiselt on väga palju ikka praktiline vajadus. Ja osa inimesi on sellised, kes tõesti püüavad käia igal pool, need on üksikud. Kes püüavad leida uusi teadmisi, sest need on paljud ilma rahata, need kursused" Kuna Eve on ise osalenud aastate jooksul väga paljudel koolitustel ,siis on tal juba nni pilt olukorrast selge. Intervjuu lõpetuseks ütleb ta nii ilusasti:"Nii lai, kui see silmapiir ja nii suur kui see mõttemaailm, niisugune on see elu. Kui Sa tahad, et ta on väike, su toas ainult, palun väga. Aga kui Sa tahad rohkem teada, siis praegu on igas vallas nii palju võimalusi." Mis minu meelest näitab seda, et Eve ei õpi enam ainult praktilistel kaalutlustel, vaid teda motiveerivad juba kõrgemad vajadused, mis on seotud tema sisemaailma arendamisega. Vaata saadet Evest SIIT

No comments:

Post a Comment